bachelor thesis
Afstudeerproject HBO Communicatie & Multimedia Design
"Interfaces voor interactieve kunstbeleving in het verpleeghuis."
De samenleving is aan het vergrijzen en hierdoor stijgt het aantal mensen met dementie. Door de ongeneeslijke aard van deze ziekte ligt de focus op belevingsgerichte zorg. Hier wordt voornamelijk rekening gehouden met de behoeften van een patient, in plaats van zijn of haar beperkingen en is hierdoor een vragende partij voor innovaties die de kwaliteit van leven verbeteren.
De omgeving van zorginstellingen is prikkelarm en stimuleert niet en ondanks de inspanningen van begeleiders, vrijwilligers en familieleden zitten de ouderen vaak stil. Kunst en cultuur kunnen een oplossing bieden, maar klassieke kunst is te passief voor ouderen met dementie. Interactieve kunst daarentegen kan deze barrière doorbreken. Interactieve kunst laat het publiek toe om in interactie te treden met het werk, hierdoor is de drempel heel laag.
Uit recent onderzoek is gebleken dat er geen beleving mogelijk is als de interface van het kunstwerk niet wordt begrepen. Daarom heb ik de volgende hypothese onderzocht:
"Kunnen natuurlijke fenomenen en fysieke objecten als interface dienen voor een interactieve ervaring om mensen met dementie te activeren?".
Om de hoofdvraag te kunnen beantwoorden, heeft er eerst een doelgroep-onderzoek plaatsgevonden en zijn er vergelijkbare projecten geanalyseerd om daar de succesfactoren van mee te nemen naar de ontwerpfase. Dit alles is aangevuld met eigen onderzoek bestaande uit literatuurstudie, veldonderzoek, observaties en gesprekken met experts. Op basis hiervan zijn meerdere ideeën bedacht en daaruit zijn twee concepten uitgewerkt die erna geëvalueerd zijn door verschillende belanghebbenden.
De twee concepten zijn met de doelgroep getest. Eén concept (de interactieve plant) werkte duidelijk beter en is vervolgens nog een iteratie ondergaan voor een vervolgtest om een zo passend mogelijk eindproduct voor de gebruiker op te leveren. De interactieve plant laat duidelijk activatie zien bij de ouderen met dementie en ze vinden het erg leuk om te beleven.
Dankzij dit traject kunnen er een aantal dingen geconcludeerd worden, namelijk dat natuurlijke en fysieke objecten wel degelijk gebruikt kunnen worden als interface voor een interactieve beleving om ouderen met dementie te activeren, mits de beleving nut heeft om te doen. De gebruikers moeten een reden hebben om het te willen gebruiken. Ook is er gezien dat als ouderen met dementie begeleid worden bij een interactieve beleving, er meer activatie is.
SKILLS: Research, conceptontwikkeling, evalueren, grafisch design, Processing/Arduino code, interaction design.