De opdracht
In opdracht van Daelzicht in Heel moest er een nieuw systeem ontworpen worden om de kwaliteit van de zorg te meten. Daelzicht is een organisatie die zorg biedt voor geestelijk en verstandelijk gehandicapte mensen. Hierbij kan gedacht worden aan dagbestedingen, ambulante zorg maar ook aan dagelijkse 24-uurs zorg. Het project had te maken met de kwaliteitsmetingen van Daelzicht. Op dat moment werd er om de 2 jaar, vanuit de overheid, een kwaliteitsmeting gedaan en elk jaar een eigen kwaliteits-meting vanuit Daelzicht zelf. Echter waren deze kwaliteitsmetingen in de vorm vragenlijsten erg klassiek. De opdracht was om dit te her-ontwerpen tot een interessante en betekenisvolle ervaring voor de cliënten.
Omdat er meerdere teams waren in deze minor 'Interfacing Tomorrow' waren er drie verschillende locaties waar zo'n systeem voor zou kunnen worden ontworpen. De locatie die wij kozen is de multimediawerkplaats: op deze plek werkt een team van mensen met een verstandelijke beperking dagelijks aan het maken van filmpjes, cd's, en andere taken op het gebied van multimedia.
Deze opdracht werd in teamverband uitgevoerd, mijn teamleden waren: Femke Hugens en Joeri Housen
Het eindproduct
Een hekelpunt waar we in ons onderzoek al snel achter kwamen was dat de cliënten ooit een klein salaris kregen voor hun verdiensten, maar dat die beloning nu verdwenen was. Tegelijkertijd verdween daardoor ook een stuk motivatie bij de cliënten. We wisten dat Daelzicht geen salaris kon geven maar wilde toch iets verzinnen waardoor zij meer motivatie kregen in hun werk.
Na heel wat brainstorms kwamen wij op een check-in/check-uit systeem, waarbij de 'medewerkers' van de multimediawerkplaats van Daelzicht dagelijks in en uit moeten klokken en hiermee punten verdienen. Deze punten zijn gebaseerd op hoe lang ze ingeklokt zijn, dus hoe lang zij aan het werk zijn. Op deze manier krijgen ze toch een currency voor hun werk. Deze verdiende currency kunnen zij weer inruilen voor rewards, waardoor de motivatie om veel punten te krijgen nog hoger wordt. Doordat grotere rewards meer punten kosten, kunnen de cliënten leren sparen voordat zij al hun punten uitgeven. Elke medewerker van de multimediawerkplaats krijgt ook een persoonlijke sleutel waarmee zij kunnen in- en uitklokken. Bij het in- en uitklokken moet er ook worden ingevuld hoe de cliënt zich op dat moment voelt en kan er niet hetzelfde worden ingevuld als de keer ervoor. Zo krijg je toch een indicatie van welke zorg de cliënt nodig heeft, op korte- én op langetermijn.
Het prototype hebben we ook uitvoerig getest bij de eindgebruikers. Aan de hand van de uitkomst van deze testen hebben we nog een aantal aanpassingen kunnen doen aan de interface zodat het nog duidelijker was voor de gebruikers.
Het Dashboard
Achter dit kloksysteem zit een dashboard voor de verzorgers en begeleiders van de multimediawerkplaats. Op het dashboard wordt de informatie verzameld en gevisualiseerd zodat het voor de begeleider duidelijk is wanneer een bewoner aanwezig is geweest en wanneer niet. Er kunnen ook verbanden worden gelegd tussen de mentale gesteldheid en de afwezigheid van een bepaalde medewerker. Hierdoor kan de zorg aangepast worden waar nodig. Ik ben verantwoordelijk geweest voor dit stukje, ik heb het dashboard ontworpen en onderzocht hoe we dit nou zo makkelijk mogelijk konden weergeven.