De opdracht
Bij de minor 'Installatie Design' (Zuyd Hogeschool) kregen we de opdracht van Cube design museum om een installatie te ontwikkelen die de bezoekers van de expositie: "Everything You Always Wanted To Know About Toilets" meer aan het denken zou zetten over dit onderwerp. In deze expositie laat Cube zien hoe de meest elementaire behoefte van de mens na eten, drinken en ademen ondersteund wordt door uiteenlopende vormen van design. De te ontwikkelen installatie moest een extra dimensie geven aan de expositie door de bezoekers op een andere manier naar het onderwerp te laten kijken. 
Deze opdracht werd in teamverband uitgevoerd, mijn teamleden waren: Femke Hugens en Sander van Dijk
het eindproduct
Na gekeken te hebben naar taboes, maatschappelijke problemen, schaamte en andere zaken rondom het toilet, hebben we besloten om het onderwerp toch redelijk luchtig te houden. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een installatie met een spelelement, waarbij bezoekers in gesprek kunnen gaan over hun toiletgebruik, iets dat nogal ongebruikelijk is. Na wat onderzoek kwamen we namelijk erachter dat er eigenlijk nooit over toiletmanieren wordt gepraat, terwijl je dagelijks meerdere keren op de toiletpot zit! Bezoekers kunnen bij deze installatie door middel van een wc-bril antwoord geven op verschillende vragen rondom zijn of haar toiletgebruik. Zo kom je dingen over elkaar te weten waar je anders nooit naar zou vragen.
#REALTOILETTALK
Het doel van deze installatie is om de gebruiker te laten praten over een onderwerp waar normaal niet snel over gepraat wordt: toiletmanieren. We willen het onderwerp bespreekbaar maken en men laten realiseren dat dit helemaal niet zo raar is om over te praten.
Bij de installatie voorspellen twee personen de toiletgebruiken van elkaar door de wc-bril omhoog of omlaag te bewegen. Hierdoor leren zij elkaars toiletmanieren kennen en ontstaat er een leuk gesprek, ook als ze de manieren van elkaar helemaal verkeerd voorspeld hebben! Op deze manier wordt de taboe van het praten over het toiletgebruik doorbroken en kunnen mensen op een luchtige manier erover praten!
Voorbeeldstelling:
Jouw medespeler laat wel eens de deur open staan als hij/zij naar het toilet gaat.
geïnteresseerd in de techniek erachter?
We zijn begonnen met heel veel knutselwerk! Je kunt ons nu wel zo een beetje experts noemen op het gebied van knutselen met karton. De twee toiletpotten en het tussenwandje van ons prototype hebben we van karton gemaakt en beplakt met behang om het toonbaar uit te laten zien. We hebben plastic wc-brillen en twee badkamermatjes gekocht, de knop bovenop het muurtje hebben we ge-3D-print. Het prototype bevat verschillende Arduino-onderdelen: twee flexsensoren bevestigt aan de wc-brillen, twee druksensoren onder de twee badmatjes, twee Neopixel ledstrips in de toiletpotten en een pushbutton in de grote blauw/witte knop. Om dit allemaal aan de gang te krijgen hebben we twee Arduino's moeten gebruiken die samenwerken met een Processing sketch. Op het moment dat twee personen op de matjes gaan staan, herkent processing dit en begint het spel.    Ik heb mij dan ook vooral bezig gehouden met de technologie van de installatie.
Verder hebben we het prototype met meerdere testpersonen getest, er werd dan vooral gekeken naar de interface en of deze wel begrepen werd. Zo hebben we het prototype helemaal naar de 'needs' van de gebruiker kunnen aanpassen.
Back to Top